اثربخشي تحريك الكتريكي مغز بر بيماري‌هاي روحي و رواني

۹ بازديد

اثربخشي تحريك الكتريكي مغز بر بيماري‌هاي روحي و رواني


تحريك الكتريكي مغز

ايران اكونوميست-محققان عملكرد‌هاي ذهني خاص را از طريق تحريك مغز تقويت كرده اند كه مي‌تواند رويكرد جديدي براي درمان انواع بيماري‌هاي رواني شديد باشد.


پيشنهادي جديد در درمان بيماري‌هاي روحي و رواني روز به روز به جامعه پزشكي مطرح مي‌شود كه ايده آن استفاده از تحريك الكتريكي مغز در درمان به عنوان جايگزيني موثرتر از فرآيند‌هاي بازدارنده علائم و كنترل آن‌ها با استفاده از داروهاست.


اين فناوري نشان دهنده يك انقلاب درماني جديد است كه مبتني بر تحريك سلول‌هاي عصبي در مغز با استفاده از جريان الكتريكي است كه يك جهش كيفي در زمينه درمان بيماري‌هاي رواني با شوك الكتريكي است.


در يك مطالعه آزمايشي اخير بر روي انسان، محققان دانشكده پزشكي دانشگاه مينه‌سوتا و بيمارستان عمومي ماساچوست دريافتند كه عملكرد‌هاي ذهني خاص مرتبط با خودمختاري و انعطاف‌پذيري ذهني را مي‌توان با ادغام تكنيك‌هاي هوش مصنوعي با تحريك الكتريكي هدايت‌شده به مغز بهبود بخشيد.


اين روش جديد بر روي ۱۲ بيمار كه تحت عمل جراحي مغز به دليل صرع قرار گرفتند، به عنوان بخشي از مراحل مطالعه منتشر شده در مجله Nature Bio Medical Engineering، با نصب صد‌ها الكترود كوچك در سراسر مغز براي ثبت فعاليت آن و تعيين محل منشاء تشنج استفاده شد.


سيدني كش، دانشيار علوم اعصاب در دانشكده پزشكي هاروارد و متخصص در تحقيقات صرع، و دارن دوهرتي، دانشيار روانپزشكي در دانشكده پزشكي هاروارد، اين كشف را انجام داده اند. ناحيه‌اي از مغز به نام "كپسول داخلي" كه با دوز‌هاي كوچك انرژي الكتريكي تحريك مي‌شود، عملكرد ذهني بيماران را بهبود مي‌بخشد و اين ناحيه مسئول كنترل شناختي است كه فرآيند تغيير از يك الگوي فكري يا رفتاري به ديگري است ونقطه ضعفي در اكثر بيماري‌هاي رواني به شمار مي‌رود. سرپرست مطالعه، فردي مبتلا به افسردگي را مثال مي‌زند كه نمي‌تواند از افكار منفي رهايي يابد، يكي از ويژگي‌هاي كليدي بيماري رواني كه نيازمند يافتن راهي براي كمك به اين بيمار است.


تيم تحقيقاتي الگوريتم‌هايي را توسعه داده‌اند كه امكان رديابي توانايي‌هاي بيماران را از طريق رفتار‌ها و اعمال آن‌ها يا با نظارت مستقيم بر فعاليت مغز فراهم مي‌كند و اين در فرآيند‌هاي كنترل شناختي بيمار پس از تحريك مغز منعكس مي‌شود؛ بنابراين به مغز او دوز كوچكي از تحريك الكتريكي داده مي‌شود تا به او كمك كند تا از آن عبور كند، و هرچه بيماران در آزمايش آزمايشگاهي كنترل شناختي بدتر عمل كنند، دوز‌هاي تقويت كننده تحريك الكتريكي به آن‌ها داده بيشتر داده مي‌شود.


ابزار كنترل


اين مطالعه نشان مي‌دهد كه برخي از بيماراني كه در اين مطالعه شركت كردند علاوه بر صرع از اضطراب شديد نيز رنج مي‌بردند و هنگامي كه در معرض تحريكاتي قرار گرفتند كه براي افزايش توانايي‌هاي شناختي آن‌ها طراحي شده بود، تأييد كردند كه اضطراب آن‌ها به گونه‌اي بهبود يافته است و آن‌ها بيشتر مي‌توانند افكار خود را از وضعيت اسفناك خود دور كنند و بر آنچه مي‌خواهند تمركز داشته باشند، بنابراين محققان مي‌گويند كه اين تكنيك مي‌تواند براي درمان بيماران مبتلا به اضطراب شديد كه به دارو‌ها پاسخ نمي‌دهند و همچنين افسردگي و برخي اختلالات ديگر مورد استفاده قرار گيرد.


در حالي كه نتايج اين مطالعه تاييد مي‌كند كه نقص كنترل شناختي در بين اختلالات رواني از جمله افسردگي، اعتياد، اسكيزوفرني و اختلال وسواس فكري- جبري رايج است، اين يافته‌ها راه را براي رويكرد جديدي براي درمان بيماري رواني هموار مي‌كند. به جاي سركوب علائم بيماران، مي‌توان ابزاري را براي كنترل ذهن آن‌ها در نظر گرفت كه گويي بيمار روي صندلي رانندگي است و مي‌تواند امور را كنترل كند.


تيم تحقيقاتي اكنون در حال آماده سازي براي انجام آزمايشات باليني، براي استفاده از تحريك عمقي مغز هستند و پس از تاييد كارآزمايي باليني، استفاده از اين رويكرد درماني مي‌تواند تسريع شود.




تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.